Ahad, 1 Januari 2012

KEK BATIK

       
          Assalamualaikum....,selamat menyambut tahun baru 2012. Apa khabar semua....harap tahun baru ini memberi kebhagiaan kpd kita semua. hari ni saya nak kongsikan resepi kek batik yg baru saya buat pagi tadi. resepi ni saya ambil dari myresepi.com. ini lah resepi pertama saya utk tahun baru ni...he..he.., sebenarnya resepi ni simple jer...senang je nak buatnya.

Bahan-bahan

1 bungkus biskut marie
2 biji telur
1 cwn serbuk koko
1/2 cwn milo
1 cwn air
3/4 cwn gula
1/2 buku butter
** milo dan koko tu terpulang pada citarasa, nak rasa coklat yg kuat.,guna 1 cwn koko +1/2 cwn milo. nak rasa yg agak mild..guna 1 cwn milo + 1/2 cwn koko.

Cara-cara membuatnya

1) Patah-patahkan biskut marie - saya patahkan kpd 4
2) Dalam periuk.,campurkan koko, milo, air dan gula. masak dgn api sederhana, kacaukan sampai semua dah larut.
3) Masukkan butter, kacau sampai butter larut.
4) Kecilkan api., masukkan telur., kacau sampai agak2 pekat kemudian padamkan api.
5) Masukkan pula biskut yg telah dipatah-patahkan tadi., kacaukan sampai semua biskut dah diselaputi coklat.
6) Masukkan dalam loyang, tekan2 sikit bagi padat, simpan dalam peti sejuk, sebelum dipotong dan dihidang.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan