Rabu, 1 Februari 2012

PUTERI AYU / APAM AYU

Assalamualaikum... slmt pagi..,hari ni saya nak kongsikan satu resepi kuih yg sedap dan simple. kuih puteri ayu ni wat sarapan pagi tadi. ada org panggil apam ayu. tak tahu lah pulak knape nama dia puteri ayu. mungkin sebab dia cantik mcm tuan puteri kot..., he..he.., semalam masa dok belek2  majalah lama2., terjumpa resepi ni..,pernah makan tapi slalu beli jer. tengok mcm senang jer nak buat., so saya pun try la buat. alhamdulillah jadi..., slalu saya kalau nak cuba resepi baru mesti berdebar2.., he..he.. , bukan apa... takut tak jadi. ( maklumlah saya ni bukanlah pandai masak.., tapi suka mencuba resepi2 yg belum pernah saya buat) tapi bila bukak jer penutup periuk kukus tu.., seronoknya tengok kuih tu cantik jer, patutla org panggil dia puteri ayu...he..he...

Bahan -bahan
2 cwn tepung gandum
2 biji telur
3/4 cwn gula
2 sudu teh serbuk penaik
2 sudu teh ovallette
1 sudu teh pandan emulco atau sedikit pewarna hijau
1 1/2 cwn santan - saya guna santan kotak KARA
sedikit kelapa parut - digaul dgn sedikit garam

Cara - cara
1) Pukul telur, gula dan ovallete hingga kembang.
2) Masukkan serbuk penaik, kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit dan akhir sekali masukkan santan., putar lagi hingga sebati. kemudian letakkan pewarna hijau atau apa2 warna pilihan.
3) masukkan kelapa parut kedalam acuan.,tekan2 sedikit supaya padat.,kemudian tuangkan adunan tepung tadi.
4) Kemudian masukkan kedalam periuk kukus yg telah dipanaskan terlebih dahulu., kukus selama 10 minit atau sehingga masak.







yang ni versi warna oren...letak perasa jagung...emm...yummy...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan