Rabu, 26 Oktober 2011

Cucur Jawa

cucur jawa ni memang peberet saya sejak dari kecil ni.. selalu beli je., dah banyak kali buat tak menjadi. kali ni buat baru menjadi tapi tak berapa kembung. resepi yang ni saya dapat dari adik saya, adik saya ni keje kentin skolah.., jadi banyak jugakla resepi yg dia dpt belajar dari tukang masak tu....Alhamdulillah lepas ni saya tak payah dah beli cucur jawa ni... rasa nak mkan je boleh buat sendiri...


Bahan-bahannya

 2 cwn tepung gandum
1 cwn tepung beras
1 cwn gula merah
1/2 cwn gula pasir
2 cwn air

Cara-cara membuatnya

-masukkan gula merah bersama 2 cawan air kedalam periuk., masak hingga mendidih.,ketepikan.
-campurkan tepung gandum, tepung beras dan gula kedalam mangkuk, kemudian masukkan air gula merah yg telah dimasak tadi.kacau hingga sebati dan timbuk-timbuk hingga berbuih,
-tapiskan dan peram selama 3 -4 jam.
- panaskan minyak dalam kuali, ambil sesenduk adunan, goreng hingga masak. ulangi hingga habis adunan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan