Jumaat, 18 Mei 2012

Puding Kasih Bertaut

Assalamualaikum..., slmt pagi... dah agak lama saya tak update blog ni...hmm... dah seminggu lebih saya tak berapa sihat.,  batuk & sakit tekak tu yang tak berapa rajin nak berblogging tu...hari ni baru la rasa sihat sikit... Alhamdulillah..,hari ni saya nak share resepi puding kasih bertaut yg saya buat utk buka puasa semalam. saya tengok dah ramai rakan2 blogger dah buat puding ni...,rasanya memang sedap.., apa lagi setelah sepanjang hari menahan lapar & dahaga.., bila dpt makan puding ni...emmm...nyamannya rasa....hehehe..,
       Resepi ni saya ambil dari blog Ros jintan manis. Izinkan saya share kat sini pulak ye.., manalah tahu kan kalau2 ada rakan2 yg belum pernah mencuba boleh lah cuba ye.., lagi  pun dah dekat nak bulan puasa nanti bolehla buat utk buka puasa..., ok jom kita tengok resepinya....

Bahan - bahan
Bahan A
1/2 peket / 2 tsp serbuk agar2 ( saya guna agar2 yg bertali tu 1/2 peket ).
300 ml air  ( saya lebihkan sikit air sebab taknak keras sngt )
200 ml santan
1/2 cawan gula
1 biji telur ( saya tak bubuh pun )
2 atau 3 jenis pewarna dan perisa ( kalau tak nak perisa pun takpe just pewarna )

Cara - cara
1) Masukkan serbuk agar2 gula dan air kedalam periuk dan masak hingga gula dan agar2 larut.
2) Pecahkan telur kedalam santan dan kocok sikit dgn garfu. Tuang kedalam periuk berisi larutan agar2 tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih., setelah mendidih.., tutup api.
3) bahagi larutan kepada 2 atau 3 bahagian dan masukkan pewarna dan perisa. Kacau sebati setiap bahagian dan tuangkan kedalam mould yg anda suka.  biarkan ia keras didalam peti ais.
4) Setelah keras., keluarkan agar2 dari mould atau, kalau guna bekas yg besar sebagai mould tadi., potong agar2 menjadi kiub2 kecil dan masukkan semua agar2 ini kedalam satu bekas lain yg lebih besar.

Bahan B
1 peket agar2 10 gm
1 liter air
1/2 cawan gula pasir
100 gm gula melaka
2 helai daun pandan  - disimpulkan

-Masukkan semua bahan2 diatas kedalam periuk dan masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapiskan larutan agar2.

Cara menyediakan puding:
-Tuang larutan agar2 B kedalam bekas yg berisi semua agar2 A / kiub2 agar-agar A tadi. Biarkan keras dan sejukkan kedalam peti ais.



nyum...nyum...






saya guna acuan coklat utk agar2 kecil2 ( bahan A )



yang ni guna acuan coklat bentuk love....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan